Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.01.2010 21:56 - Сравнително изследване на езиковите школи и пчелния кошер
Автор: raylight Категория: Забавление   
Прочетен: 6229 Коментари: 5 Гласове:
8

Последна промяна: 28.01.2010 21:58

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

КРАТКО ОПИСАНИЕ НА ПЧЕЛНИЯ КОШЕР

 

 

 

“Семейна езикова школа”

 

 

от

 

  ЛЪЧЕЗАР  ТОМОВ - raylight

 

 

 

 

Всяка езикова школа може да се оприличи на пчелен кошер. Езиковите школи са еволюирали едновременно с клиентите си, с които живеят в симбиоза.

Структурата на езиковата школа и структурата на кошера са идентични. Целта на развитието на школата и целите представени пред кошера, се покриват напълно. От друга страна имаме почти пълно сходство между клиентите и цветята, което сходство за съжаление не винаги съществува в областта на миризмите и уханията.

 

1. Структура на кошера – съпоставка със структурата на езиковата школа като сложен обект.

 

Пчелният кошер1 има пирамидална структура с известна структурна и параметрична неопределеност, която ще бъде изяснена последна, като най – сложна част на обекта.

Нека приемем, че кошерът има три звена – три съществени властови нива, които имат своето вътрешно разслояване, което в случая не ни интересува. Отношенията в кошера са еднопосочни и строго вертикални. Това в голяма степен важи и за езиковата школа.

В основата на пирамидалната структура са пчелите работнички, така наречените трудовачки (Виж фиг.1). Те вършат цялата черна работа, навън на полето – събират нектар и спомагат за опрашването на цветята. Те са и първата линия на защита в случай на нападение от страна на осите.

На второто йерархично стъпало на кошера са пчелите, работещи в преработ-вателната промишленост и сферата на услугите. Докато трудовачките произвеждат количество, сортировачките (Виж фиг.1) произвеждат качество. Те са по – малко на брой от трудовачките, но вършат по – отговорна работа. На същото йерархично стъпало са и гледачките, чието отговорно задължение е да се грижат за бъдещото, все още неизлюпено поколение пчели. Те хранят малките, а една част от тях се занимава с възпитанието и охранването на принцесите с пчелно млечице. Те имат същия статус както и сортировачките.

На върха на пирамидата е царицата. Тя е единствената, която може да снася яйца и има върховната власт над кошера. Около нея се въртят всички останали пчели. Тя разполага с живота и смъртта на поданичките си.

В кошера може да има само една царица. Принцеса може да предизвика и убие царицата в бой или може да завземе по мирен път властта, пращайки старата владетелка в изгнание с част от народа и^ за спътници. Този процес се нарича роене. Ако кошерът обаче е твърде малък, битката на живот и смърт е неизбежна.

Езиковите школи в голяма степен наподобяват тази структура (Виж. Фиг2.)

На най – ниското ниво стоят уличната реклама – тези, които раздават  листовки и лепят афиши (така наречените парии на езиковата школа). На същото ниво са и странстващите учителки, които прелитат от офис на офис по същия начин както пчелите летят от цвят на цвят. Те постоянно са навън на  неблагоприятните полеви условия, изложени на повишен риск в по – отдалечените области ( Младост, Лагера, “Гео Милев” ). Изискванията за сила и издържливост към тях логично са по – високи и те са мутирали в по – клиентоустойчиви форми (повишена мускулна маса на челюстите, завишен непукизъм и бързина на реакциите при взимане на пари. ) Очевидно тези по – издръжливи работнички са облечени в убити цветове, които не привличат вниманието на хищниците и другите форми на конкуренция. Погледът на тези пчели в извънработно време е старателно затъпен – форма на мимикрия в среда, в която властва тъпотата, управляваща мотивацията дори на най – интелигентните индивиди.

Текучеството при тези работнички е най – голямо, равно на това при полевите рекламни агенти. Самите агенти са с повишена агресивност и бързина, за да се отбраняват от недоволството на околната среда, в която работят. Тяхната психика и външен вид загрубяват, за да отблъснат потенциалните нападатели. Тези промени са се оформили вследствие на социалната еволюция, в която рекламните агенти имат силна конкуренция и множество естествени и изкуствени врагове, които предопределят и краткия им живот (на този пост).

Въпреки това работата на полевите работнички и на рекламните агенти не може да бъде подценявана. Те носят безценния нектар, който след подходящата обработка се превръща в мед в езиковите школи. Това ниво е гръбнакът на цялата езикова школа, основният източник на сурови ресурси.

Следващото ниво на йерархия в езиковата школа е сравнително по – облагодетелствано от първото. Въпреки това специфичните изисквания за обслужване на задълженията на това ниво са породили еволюционни промени и мутации, които водят до дивергенция и специализация на индивидите, независимо от по – високото им йерархично положение и по – големите облаги, произтичащи от него.

На това ниво също имаме разслояване по хоризонталата на две части – администрация и учителки от високо ниво.

Администрацията има ролята на сортировачките – събира и преразпределя нектара, грижейки се той да се превърне в мед. Тази дейност се извършва от секретарките и финансовите експерти, които съсредоточават и разпределят финансовите потоци в зависимост от политиката, определена от по – високото ниво, след като царицата е изслушала техните съвети. Тук второто ниво на йерархия поема по – големи отговорности за цялостното управление на  школата, а не само за изпълнение на краткосрочните преки задължения.

Специфичните задължения на администрацията води до известни физиологични промени в индивидите, спомагащи за повишаване на ефективността им. Специализациите при секретарките се изразяват в повишаване на обема на тялото в областта на таза, за по – голямата му устойчивост на въртящия се стол, развиване на приятен за ухото тембър и други комуникативни качества, способстващи за привличане на клиенти. Едно от важните за тях качества е способността едновременно да се разговаря по телефона и да се преглеждат документи, като двете операции не са синхронизирани от общ генератор на тактова честота. Синхронно – асинхронните действия на секретарките подлежат на научно изследване като крайно сложен и интересен феномен в теорията на масовото обслужване.

Необходимостта от защита на вътрешността на езиковата школа от натрапници налага развиването на извънмерна безскрупулност у секретарките, превръщайки ги в тайното оръжие на школата. Те трябва да са безцеремонни не само с външните тела в организма, но и да прилагат същото отношение към по – ниските йерархични нива, за да имат ефективен контрол върху входните потоци от нектар и изходните потоци от мед.

От друга страна секретарките трябва да са учтиви с клиентите, които носят мед в школата – тук за разлика от кошера се случва “цветята” да идват на крака, за да бъдат опрашени, респективно заплодени1. Тъй като имаме известна неопределеност отвъд вратата на кабинета на секретарката (не знаем дали следващият индивид, който ще влезе е клиент, единица от по – ниско йерархично ниво или чуждо тяло), процесът на влизане на индивиди следва да се разглежда като случаен. Тази стохастичност на влизащите заявки при обслужващото звено (човешки същества, влизащи най – нагло в кабинета на секретарката) налага динамично многократно превключване на поведенческите модели от страна на секретарката2.

Оттук следва, че за секретарката е необходимо да има гъвкави лицеви мускули (за да сменя бързо изражението си според клиентите), както и висока психическа устойчивост и издръжливост на разнообразни външни влияния. Тези високи изсквания не винаги се удовлетворяват, от което страда цялата школа. Това звено е критично по важност, тъй като е най – слабото на всяка една йерархична организация. Центровете за многопосочно разпределяне на ресурси и планиране на елементарните действия на колектива в изпълнение на дългосрочната политика на ръководството се изтощават по – бързо дори от странстващите учителки или полевите рекламни агенти.

Тази сложна биологична единица – секретарката, заслужава отделно изследване, извън контекста на този научен труд.

Друга основна единица на второто йерархично ниво на организация на езиковата школа е учителят/учителката от високо ниво. Те обикновено преподават в сърцето на езиковата школа най– високите нива на езиците. Те са така наречените “гледачки” и обикновено са в тесни роднински или приятелски връзки с царицата на езиковата школа, част от нейните “доверени лица”. “Гледачките” не само подготвят новото поколение учебни програми и учители от по – ниско ниво, но също така участват с експертните си познания (също като финансистите) в изготвянето на дългосрочната политика (стратегията) на езиковата школа. Те имат по – високи отговорности, които налагат развиването на умения в две посоки.

От една страна те трябва да имат висок интелектуален потенциал и добра база от хуманитарни и икономически познания, които да им позволят да поемат задълженията и отговорностите на длъжността си. От друга страна те трябва да се “слеят” с учениците си, да говорят техния език, да им станат приятели. Това изискване е в пряко противоречие с това за интелигентността, тъй като изисква принизяване от страна на висшия преподавател до нивото на не чак толкова висшия ученик.

Този сблъсък до интереси води до компромис – учителят от високо ниво мимикрира в попфолк – маниак, използващ вулгарни думи при нужда, разбиращ съвременния жаргон. Твърде често обаче това вънщно загрубяване води до психически травми и вътрешни душевни противоречия, които могат да докарат висшия учител до депресия. Много висши учители стават пленници на този компромис и водят противоречиво съществуване, изразяващо се в работохолизъм (бягство от действителността), оттегляне от външния свят, изолация и отказ от разкриване на чувства пред другите хора. Този ефект води до краткотрайно повишаване на производителността на висшия учител, но има неблагоприятен резултат в дългосрочен аспект, тъй като може да доведе до емоционално изхабяване и редица други проблеми от музикално естество (хронична попфолк мания, закърняване на вътрешното ухо, хроничен отит и др.).

Един особено интересен частен случай на висшия учител е принцесата – учител. Принцесата най – често е сестра, или дъщеря на царицата. Тъй като само царицата може да има деца в кошера, респективно в езиковата школа, следва, че принцесата е бездетна. Между принцесата и царицата съществува постоянно напрежение, което може да доведе до битка между тях или роене на школата. В този случай не се смята, че принцесата е подчинена на царицата, особено ако те са съдружници в школата. Тогава се получава двувластие, което е форма на олигархичното управление. Тази олигархия (ако принцесата не е само една) води или до затормозяване на управлението или до стратегически възход на езиковата школа.

Най – високото ниво на пирамидалната структура при пчелния кошер и езиковата школа е едно и също. Царицата. Удивително е колко често школи от малък и среден размер се ръководят и притежават от една жена, оглавяваща своебразен матриархат. Тази жена е единствената в семейството, която има правото и привилегията да ражда деца, докато семейството участва в школата. Тя взима всички главни решения, след като се е съобразила със съветите на експертите от второто ниво, но последната дума е нейна (като изключим варианта с принцесата – висша учителка). Царицата чертае стратегията, второто ниво определя тактиката според нея, а третото ниво изпълнява тактиката.

Изискванията към царицата са довели до някои еволюционни промени, като развиването на изтънчена жестокост и неспособност за готвене. Първото се налага, заради жестоката конкурентна среда, в която оперира кошерът (други кошери, оси), второто е следствие от статута на царицата. Най – често тя е хранена от децата си или от принцесите, които все още не са изгубили кулинарните си умения.

Царицата е ядрото на структурата, главният процесор, висшият мозък, който взима решенията. Не е задължително тя да е езиков или финансов експерт – достатъчно е да има практически усет и основни познания по икономика, мениджънт и маркетинг. Тя концентрира в себе си цялата власт и целия мед, след което ги разпределя за текущи харчове, за инвестиции, реклама, спестявания, прищявки и глезотии в същия ред.

Царицата обикновено е най – инертното звено в системата. Необходимата гъвкавост за нея е нищожно малка, тъй като динамиката в развитието на езиковите школи и кошерите не се измерва в минути и часове, а в дни, месеци и години.

 

 

2. Цели на кошера – съпоставка между “main objectives” на кошера и езиковата школа.

 

Целта на кошера и на езиковата школа е само една – единствена. Основната цел за всеки жив организъм, за всяка организация е размножението и продължението на рода, запазването на школата за бъдещите поколения. Медът сам по себе си не е цел, а средство, което ще помогне за бъдещо развитие на кошера, респективно на езиковата школа. Главната цел са децата. Те трябва да са имат необходимото количество и качество. Първото се постига лесно с помощта на търтеите, но второто изисква усилен труд на учители, възпитатели, роднини. Понякога се налагат и груби, физически мерки, въпреки че те се препоръчват като крайно средство.

Целта на царицата е да подсигури достатъчно мед за всички нива на езиковата школа и най – вече за децата си.

Всички останали действия произтичат от размножителния инстинкт – естественият стремеж за безсмъртие. Това е главната мотивация на царицата. Мотивацията на по – ниските нива е професионалното удовлетворение и медът, който за тях е главната движеща сила.

 

3. Две думи за прекрасните, уханни цветя – клиентите.

 

Тук цветята следва да се считат за метафора, тъй като между тяхната миризма и миризмата на повечето клиенти няма нищо общо. Вулгарно казано: не всеки клиент е цвете за мирисане. Това е логично, тъй като главната цел на всяко цвете е същата като на царицата – размножителният инстинкт. Всяко цвете иска да го опрашат и по този начин да изпрати полена си на друго цвете, но не иска да дава нектар за това. По този начин странстващите учителки често имат сблъсъци с клиентите си, които отказват да дават нектарче. Понякога се налагат груби мерки като ухажване и в по – редки случаи – дори секс (виртуален или не).

Главната цел на учащите се в езиковите школи не е да се научат да говорят разбираемо поне на чужд език. Това е средство за  излизане в чужбина и производство на достатъчно нектар, за създаване на следващо поколение цветя. Всяко цвете иска да заплоди и да бъде заплодено, а нектарът е просто средство за привличане на странстващите учителки, които да разнесат полена (визитни картички, телефонни номера) до другите цветя.

Доказано е от зоологията като наука, че повечето клиенти на езикови школи ги разглеждат основно като агенции за запознанства и търсят не само социален контакт. В математиката има линейни оператори, които могат да превърнат всеки социален контакт в полов при изпълнение на определени необходими и/или достатъчни условия.

Превръщането на социалния контакт в полов, както знаят повечето клиенти е въпрос на физика. Много полезни теореми в тази област са изведени и доказани в Теория на релефните повърхнини.

Клиентите са източникът на суров ресурс, който след подобаваща обработка се превръща в готов продукт. Казано на вулгарен икономически език, те са източникът на кеш, който се превръща в капитал в самата езикова школа.

 

4. Последни, но не по важност или размери – търтеите.

 

Търтеите обикновено се поставят извън пирамидалната структура на пчелния или езиковия кошер. Причината е в техните специфични права и задължения, които не могат да се класифицират към определено йерархично ниво. Основното задължение на търтея е да заплоди царицата и по този начин да осигури най – важното    децата. От друга страна това задължение може да се разглежда и като привилегия – царицата има определено голям чар, въздействащ на всеки търтей.

Това основно право – задължение на търтея е причина за физиологични изменения. Търтеят има най – големи размери не само в в пчелния кошер, но и в езиковата школа. Той трябва да бъде силен и здрав, за да запложда редовно царицата, осигурявайки и^ добри гени за бъдещото поколение.

Ето защо търтеят в езиковата школа обикновено е едър и космат, каквито са и останалите негови братя.

В езиковите школи обикновено търтеят е само един, което налага неговите братя да не развиват същото окосмение като защитна мярка срещу неговото желание за доминация над тях. По този начин те мимикрират и чакат изгоден случай някоя принцеса да завземе властта и да натири стария търтей, за да може един от тях да стане доминиращ и да запложда редовно новата царица.

Търтеите са най – добре хранените индивиди както в пчелния, така и в езиковия кошер. Дори полевите работнички на най – ниското ниво не получават по – калорична и качествена храна. Търтеят трябва да е здрав и в разцвета на силите си, за да изпълнява основното си задължение.

При търтеите от езиковите школи има и една друга особеност – там сексът не приключва в леглото. Сексът при тях се изразява и в цепене на дърва за камината, грижа за децата, пазаруване и всички тежки физически задачи, които само търтеите могат да изпълнят. Оттук може да се формулира аксиомата “Цепенето на дърва е продължение на секса с други средства”.

Търтеите в съвременните езикови школи носят и малко количество мед, когато имат свободно време. Тези нови за тях задължения не могат да отменят основната цел на тяхното съществуване, която е заплождането на царицата.

Търтеите, които загубят разплодните си способности, биват убивани или прогонени най – безжалостно от царицата и учителките, а тяхното място заема някой от братята им, достигнал полов разцвет.

 

5. Извод

 

Изследването на пчелните кошери и езиковите школи показа не само удивителна конвергенция на външните признаци, но и дълбока вътрешна хармония между двата типа организации, дублиращи всичките си основни функции и опериращи в същите доминиони (дефиниционни области). По – нанатъшни проучвания от научни колективи ще изяснят нерешените от това изследване проблеми, свързани най – вече с поведението на секретарките и математическото моделиране на критериите, с които те взимат решения. Този просто изглеждащ на пръв поглед въпрос в хода на изследването се оказа крайно сложен и неподдаващ се на решение с традиционни за математиката и физиката средства.

 

6. Заключение

 

В настоящето изследване бе направен сравнителен анализ между структурата и целите на две йерархични организации – пчелния кошер и езиковата школа от малък и среден размер. Техните нива на йерархия и специализации по хоризонталата бяха разяснени в контекст на действие на цялата организация, без авторът да се фокусира върху специфични техни особености, не представляващи интерес от гледна точка на цялото.

В бъдещи изследвания контурите на тези хармонични сходства между биологични и социално – биологични структури могат да бъдат разширени и върху други организации. Може например да се проведе сравнителен анализ между държавата и една обикновена ферма за прасета, между училището и концлагерите, между шивашките фабрики и мравуняците, между демократичното общество и вълчата глутница и така нататък.

 

 

 

ПРИЛОЖЕНИЕ :

 

 

 

 

 

 image

  

Фигура 1. Структура на пчелния кошер.

 

 

 

 

 image

 

Фигура 2. Структура на езиковата школа.

 

 


1 Тук под “кошер” се разбира пчелното общество.

1 С плода на знанието ... а и още нещо.

2 Това на обикновен, вулгарен език се нарича лицемерие.



Тагове:   хумор,   кошер,   мед,   език,   общество,   школи,


Гласувай:
8



1. lado - Доста трудоемък постинг, и сега ...
29.01.2010 10:07
Доста трудоемък постинг, и сега докато вникнем в специфичните термини и език, ще ни трябва малко време, докато осмислим някое коментарче:)
Поздрави!
цитирай
2. raylight - Blagodarya,
29.01.2010 11:00
pisano e predi 5 godini, kogato nabludaavah otblizo jivota na edna zikova shkola
цитирай
3. tit - Много интересен постинг!:)
29.01.2010 13:09
А аз действително вярвах, че с необходимия финансов ресурс и повече старание бих могла да науча език в някоя реномирана школа!:))
Но пък за запознанствата не съм и предполагала - виж де се събирали хората!:):):)
цитирай
4. анонимен - Браво
29.01.2010 17:44
Мога само да добава, че езиковите школи само експлуатират слабите страни на образователната ни система и невежеството на клиентите си (50% от случаите).

През последните години имах работа като независим образователен експерт. В резултатите от експертизите съм посочил характерни проблеми в умственото възпитание на началниците на инспекторати на МОНМ и експертите там.

Горния постинг всъщност показва мащабните резултати на изнасянето на езиковото обучение от училище във фирми.

100% се съгласува с експертизи приемани от съд и др. официални инстанции издали осъдителни решения за МОНМ.
цитирай
5. raylight - Господине,
29.01.2010 20:00
ако вие сте образователен експерт, горко на образованието ни!

1) Експерт в областта на образованието, не образователен експерт е според нормите на Българския език.

2) Добавя, не добава.

3) ЕксплОатират, не експлУатират

4) ГорнияТ, не горния.

5) Изречение не може да започне с число.

Благодаря за мнението ви :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: raylight
Категория: Технологии
Прочетен: 3234659
Постинги: 365
Коментари: 2485
Гласове: 11853
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031