2. Заблуда на Розата
Деф.Заблудата на розата е специален случай на композитна заблуда, съставена от заблуда на дефиницията, доказателство за несъществуване и фалшив парадокс, появяваща се в книгата на Умберто Еко „Името на Розата” на стр. 492 – като твърдение на главния герой – разказващият историята:
Но как е възможно да съществува едно необходимо битие, изцяло изтъкано от вероятността? В такъв случай каква е разликата между Бога и първоначалния хаос? Та нали твърдението, че Бог е всемогъщ и че в същото време е напълно зависим от собствените си начинания, е равнозначно на доказателството, че Бог не съществува?
Деф. Заблуда на дефиницията – ако една дефиниция не съществува, то и дефинираният от нея обект не съществува. Правилно е твърдението:
„Ако една дефиниция не съществува, то и така дефинираният от нея обект не съществува”.
Ако дефинираме триъгълника като двуъгълен обект, то тази дефиниция е противоречива (няма как да се свържат три прави линии с два ъгъла ) и следователно двуъгълни триъгълници не съществуват. Това, обаче не означава, че триъгълници не съществуват.
В конкретния случай, ако Бог е всемогъщ и в същото време напълно зависим от собствените си действия и приемем противоречието в дефиницията, то тази дефиниция не съществува, не Бог, т.е. така описан Бог няма, което не означава, че Бог изобщо не съществува.
Фалшив парадокс
Търсеният парадокс може да се счете за фалшив по два критерия:
1) „Всемогъщ” е най – пълната възможна дефиниция, която обхваща всичко, аналог на безкрайността в математиката. Всяко допълнение към нея неминуемо ще влезе в противоречие, защото тази дефиниция описва всичко. В Теория на числата например е невъзможно да се опишат всички техни свойства, без да се влезе в противоречие, това е известно от Гьодел. Въпреки това, всички техни свойства се ползват в математиката.
2) Зависимостта от собствените действия не е явна пречка за всемогъществото. Всемогъщ означава можещ всичко, но зависимостта от собствените действия означава, че това, което правиш се отразява и на теб. В общия случай това не противоречи на дефиницията за всемогъщество, защото не доказва, че някое действие не е възможно.
Доказателство за несъществуване:
Доказателство за несъществуване, за разлика от доказателството за съществуване не е част от логиката по следните причин:
1. Всеки опит за доказване на несъществуване ще мине през дефиниция на несъществуващото и ще докаже само и единствено нейната противоречивост.
2. Опитът за откриване на липсващ обект не може да докаже нито липса,нито наличие, ако той не е открит. Опитът да се проследи несъществуването чрез съждение от типа „Ако А съществува, то ще причини Б, Б го няма, следователно А го няма” освен в капана на дефиницията попада и в капана на отъждествяване на липса на видим ефект с липса на действие, причиняващо ефекта, а не с действие и противодействие. Тъй като липсата на действие и действие с противодействие в общия случай са неразличими, то и липсата на действие не може да бъде доказана по принцип ( с някои изключения, когато действието и противодействието оставят вторични следи, т.е. не са еквивалентни на липса на действие).
Заб. Следва да се спомене, че вероятността е модел за описание на поведение следващо непознат закон или множество от закони, то е средство за приближение към Реалността, не заместител на Реалността. Всеки микро - случай поотделно има своя закон на поведение, но взети в съвкупност всички случаи показват случайни свойства. Хаосът в математиката се описва с точен математически апарат (диференциални уравнения с точно известни константи генерират хаотично поведение), което не помага да се предсказва хаотичното поведение (липса на корелация).
завръщане на свещеното.....
Истината – най-големият лечител
12.04.2010 10:17
totally disagree with 4. - robots need ethics which is based on defining their limitations. Humans have laws - principles and religion which allo them obliterate each other
13.04.2010 13:37
16.04.2010 20:33
24 май – ДЕН НА СЛАВЯНСКАТА ПИСМЕНОСТ И КУЛТУРА
и откриването на комплекс „Свети Николско училище”
сдружение „Свищов-минало, настояще, бъдеще”
обявява
ученически конкурс за написване на есе
на следните теми:
1. Учителят Христаки Павлович и неговото „Свети Николско училище”
2. „Свищовското училище е главно
сос наука оно е славно” (Йордан Хаджиконстантинов-Джинот)
3. „А ти, малко градче Свищов… пръскай от тебе във всички
околни градове светлината на просветата!” (Антон Цанков)
4 .„На книга да учат, добро да сполучат”(Иван Вазов)
5. Моето училище-вчера, днес, утре
В конкурса могат да участват ученици от 8 до 12 клас. Задължително условие е есето да е авторско, да е написано на български език в Word формат, до 4 стандартни номерирани страници, в шрифт Times New Roman 12, двустранно изравнен. Есето трябва да включва информация за историята на образователното дело в Свищов, първите училища, дарители, учители и техните ученици.
На първата страница, без да бъде номерирана, участниците трябва да посочат избраната от тях тема, както и следните лични данни –трите си имена, училище, клас и класен ръководител, телефон за връзка и e-mail.
Есетата трябва да бъдат представени най-късно до 14 май 2010 г. на адрес: град Свищов, ул. „Цар Освободител №3”, стоматологичен кабинет на д-р Иван Динков-председател на сдружението или на e-mail st.nikolsko.school.complex@gmail.com
Имената на наградените автори ще бъдат обявени на 21 май (петък) от 17.30 ч. в комплекс „Свети Николско училище”, намиращо се на ул.” Тодор Хрулев” №2
Настоящият проект се реализира благодарение на помощта на Фондация “Работилница за граждански инициативи” по програма “Общностно развитие и гражданско участие” с финансовата подкрепа на Тръст за гражданско общество в Централна и Източна Европа.
2. Десни Връзки
3. Мамутът, моят брат
4. Италиански език и култура
5. ДСБ Триадица
6. Мария Николова
7. Млада Надежда
8. Валентина Наумова
9. Любен
10. Иво Беров
11. Луций Корнелий Сула
12. Даниел Митов
13. Ян Чев
14. Петър Стойков - Longanlon
15. Цивилизован демократ
16. Юрий Александров - "мамка му"
17. Светослав Малинов
18. Лалю Метев
19. Ваня Панайотова
20. Весела Йорданова
21. Miraclio
22. Млад и талантлив блогър
23. Науката и Разумът
24. Свободно Творчество
25. България е на хората - т.е. наша
26. Класация за блогове