Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.05.2009 11:14 - Ирационалност и свръх-ирационалност
Автор: raylight Категория: Технологии   
Прочетен: 5377 Коментари: 0 Гласове:
3



ИРАЦИОНАЛНОСТ И СВРЪХ-ИРАЦИОНАЛНОСТ

 

I.                   Ирационалност.

Какво е рационалност? Ей това.

А какво е тогава ирационалността?

Има два вида ирационалност – съзнателна и несъзнателна.

Несъзнателната ирационалност е форма на разсъждение, движено от емоции, вместо от  разума, с аргументи, които нямат смисъл, но доказват всичко. Ирационалните индивиди все така искат най – доброто за тях, но не могат да го постигнат, защото нямат средствата за това  - нямат разум.

Съзнателната ирационалност, доколкото ирационалният индивид  изобщо може да има съзнание (осъзнаването е рационален и дори свръхрационален процес) е форма на запъване на магарето на мисълта на моста на желанието – знанието за верния отговор не пречи на придържането към погрешния поради сантиментални причини.

Ирационалността се проявява чрез два главни пътя:

1.     Приемане и придържане към погрешни предпоставки, инвариантно спрямо доводите против.

2.     Всевъзможни главозамайващи „следвания” от тези доводи, по начин изплъзващ се и на най – развития разум.

Примери:

За 1)

А: Тъй като всички са маскари, не желая да се доверя с гласа си на никого.

Б:  Но аз съм честен?!

А: Не може да си честен, щом всички са маскари, и ти си в кюпа!

Б: Но всички, хора, които ме познават, твърдят това, никога не съм имал проблеми със закона, данъчната ми декларация е изрядна, помагам на непознати в беда, хората ме обичат дори?

А: Всички са маскари! Хората, държавата, данъчните, ти самия сте се объркали нещо. Няма как да си честен, щом всички са маскари!

Б: Но ако аз съм честен, то не може „Всички са маскари да е вярно”!

А: Именно, затова не може да си честен!

За 2)

А: Аз съм честен, човек, което означава, че всички други са маскари!

Б: Но защо само ти да си честен човек?

А: Защото е крайно малко вероятно някой друг да е честен. Аз съм изключение.

Б: Откъде следва, че си изключение?

А: От това, че всички други са маскари?

Б: А откъде следва, че всички други са маскари?

А: От това, че съм изключение!

Б: Но ти се въртиш в кръг!

А: Добре де, всички знаят, че хората са маскари , но аз не съм, следователно всички други са маскари.

Б: Всички знаят? Кои са всички, откъде знаят?! Дори да знаят, че всички са маскари, щом ти не си, или ти си честен, или всички са маскари!

А: Всички сме маскари, просто аз съм честен!

Б: А малко ракийка?!

 

II.                 Свръх-ирационалност.

 

Ирационалността е процес на НЕ-мислене в изолация, без да се вземат предвид възможните рационалност/ирационалност на другите хора. Понякога ирационалното действие или постъпка (не максимизиране, а нулиране на печалбите, „защото не ми аресва тоа”) среща рационален отпор и може сумарният резултат да е рационален. Типичен пример е опит за саботаж срещу даден кандидат на национални избори да активизира гласоподавателите и сторилият го да бъде наказан.

Свръх-ирационалността е поведение, което отчита възможната рационалност на другите хора и действа по квази-рационален път, за да постигне сумарна ирационалност на резултата.

Типичен пример е т.нар. затворническа дилема, при която единият играч е свръх-ирационален, а другият – свръхрационален. Първият знае, че другият няма да го предаде, спазвайки етиката, затова го предава, като настоява прокурорът да съобщи на другия, че е предаден. Другият естествено ще предаде първия човек, за да лежи наполовина. Така свръх-ирационалният успешно постига присъди за себе си и за свръхрационалния – рационално действие с ирационална цел.

Как биха постъпили  политиците на САЩ и СССР, ако да кажем САЩ бяха свръх-ирационални?

САЩ щяха да изстрелят ракета, която да удари Москва и да изчакат СССР да изстрелят всичките си ракети, за да имат оправдание да изстрелят своите, успешно постигайки унищожение на света.

ИЗВОД:

За разлика от свръхрационалността, която може да е и следствие на социална еволюция (по методите проба – грешка с памет) – подтискане на биологични инстинкти и развиване на социални, свръх-ирационалността противоречи дотолкова на всички възможни инстинкти, че няма как да е друго творение, освен творение на разума.

 

 




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: raylight
Категория: Технологии
Прочетен: 3234321
Постинги: 365
Коментари: 2485
Гласове: 11853
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031