Прочетен: 3943 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 02.04.2009 10:19
IV. Заблуди на контекста.
Деф. Вербален контекст е обкръжаващата среда на даден текст или разговор (дума, изречение, речев акт и т.н.). Тъй като езикът не използва строги формални модели на изразяване, контекстът влияе върху начина, по който даденият текст бива разбиран. Неформалните модели не могат да бъдат разглеждани в строга изолация, а само обектно, като обектът включва (инкорпорира в себе си) и средата (разглежда се целият текст наведнъж при анализа).
11. Изваждане от контекст.
Деф. Тази заблуда се проявява при разглеждане на дадено неформално твърдение като формално, т.е. в изолация от средата, което променя смисъла му. Съществува вариант и при формалната логика, ако съзнателно бъдат изпуснати част от твърденията.
Примери:
а) Централен клас от тази заблуда е класът „изпускане на противоречия” или цитиране до частицата „но”:
- „Преклонена главица сабя я не сече” вместо „Преклонена главица сабя я не сече, но хомот опъва”.
- Той е добър човек, но това не го оправдава.
- Те са мръсни и са цигани, но не са престъпили закона.
Заб. В тези примери се цитира само една част от разсъжденията, изпускайки контра-разсъжденията като по този начин се подменя самият извод.
б) Изваждане на съждение от контекста, който дефинира смисъла му.
Деф. Много често в писмения и говорим език се използва предефиниране на понятия и термини в зависимост от човека, който ги използва, т..е той може да бъде ползван като референция, без това да е argumentum ad hominem. Друг вариант е да се изпуска част от текста, която предефинира понятията
- Пешо каза, че си копеуе.
Заб. Пешо използва думата в смисъл на „добър, готин човек”, докато оригиналното значение е „незаконороден син от Пернишко или Радомирско”)
- Ти си селянин, защото работиш на село като земеделец.
Заб. Изпускането на втората част автоматично прави твърдението обидно, защото е масово възприето като такова и се е превърнало в норма за обида особено в големите градове.
- Царят е гол.
Заб. За тези, които не са чели приказката, смисълът на твърдението може да бъде произволен, вкл и буквален.
в) Редуциране на твърдения (половината истина).
Деф. Дадена редица от предикати да бъде представена с нейно подмножество, например „Ако (А и B) или C” бъде заменено с „Ако Ако (А и B)”, което променя крайния изход на съждението:
- Ако българите са кадърни и добри хора, то държавата ще потръгне
Заб. Изпускането на фразата „и добри хора” променя смисъла на твърдението, от което отпада моралният елемент и по този начин смисълът на казаното променя самата парадигма на разсъждението.
- Ако съм индианец и живея в резерват, то аз съм свободен човек.
Заб. Тук има едновременно две заблуди – първо , изпускането на фразата „и живея в резерват” прави смисъла на понятието „свободен” неверен, ако се има впредвид свободен от правилата и законите на САЩ. Вторият проблем е, че всъщност не е дефинирано понятието „свободен”, което прави цялото твърдение неясно.
- Всички български футболисти, които играят в чужбина, са с правилен манталитет за националния отбор.
Заб. Изпускането на фразата „които играят в чужбина”, променя смисъла на тезата от „играта в чужбина подобрява манталитета на играчите” до „играта в чужбина НЕ подобрява манталитета на играчите” – тъй като с или без чужбина няма значение. По този начин може да се постигне точно обратен извод.
12. Вграждане в контекст.
Деф. Тази заблуда се състои в подмяна на контекста на дадено твърдение, чрез слагането му в друга среда, различна от оригиналната или чрез добавяне на среда, която не е необходима.
Примери:
а) Директна подмяна на контекста
Деф. Изважда се дадено твърдение от средата и му се създава лъжлива среда
- Блогърите са странни хора в смисъла на неразбирането, проявено към тях.
Замяна с:
- Блогърите са странни хора, говорещи простотии и размахващи пистолети.
Заб. Тук се сменя контекста на понятието „странен”, превръщащо го от „неразбран, нестандартен” в „опасен, неуравновесен и простак”.
б) Добавяне на допълнителен контекст:
Деф. Средата се разширява с допълнително дефиниране на понятия, които са имали недвусмислено тълкуване.
- Хората не харесват Цветелин Кънчев, защото е престъпник от ромски произход
Заб. С добавянето на фразата „от ромски произход” се цели да се подмени причината, поради която Цв.Кънчев не е харесван, като намек, че престъпник от български произход не би имал същите проблеми.
в) Представяне на твърдения в нередуциран вид:
Деф. Идеята е да се добавят предпоставки, които не биха изменили стойността на извода при формалното разсъждение, но които биха имали стойност като подвеждащо неформално твърдение.
- Ако съм от турски произход и съм роден в България, то съм български гражданин.
Заб. Етническият произход няма отношение към гражданството, тъй като раждането в България е достатъчно условие, за да бъде човек български гражданин (според настоящите закони) независимо от произхода.
© "Критичното мислене" като по...
© Защо в училище трябва да се изучава фи...
Ето, послушанието е по-приемливо от жертвата и покорността – от тлъстината на овни. Защото непокорството е като греха на чародейството и упорството – като нечестието и идолопоклонството.
Истина е (но малцина го осъзнават и си правят изводи от това), че старият и новият завет са много различни и посланията им са различни. Даже (ако не се лъжа) гностиците (или други) считат Бог от 2-та завета за различни (единият отмъщава, убива, а другият прощава, обича). А трета тема (освен разликите в посланията и действията в стар-нов) е Павелианството и до колко съвременното християнство е Павелианство, а не Християнство.
Но темата религия е ... безкрайна. Установявам, че в последните години колкото повече чета за/във връзка с гностицизма, толкова повече ми харесва тази идея... достигане на Бог (в себе си) със знание, с извисяване (а не следване без мисъл и обсъждане на постулати и закони). Но и това е друга, дълга тема ;)
Аз работя с тези аксиоми
12.04.2010 02:26
2. Десни Връзки
3. Мамутът, моят брат
4. Италиански език и култура
5. ДСБ Триадица
6. Мария Николова
7. Млада Надежда
8. Валентина Наумова
9. Любен
10. Иво Беров
11. Луций Корнелий Сула
12. Даниел Митов
13. Ян Чев
14. Петър Стойков - Longanlon
15. Цивилизован демократ
16. Юрий Александров - "мамка му"
17. Светослав Малинов
18. Лалю Метев
19. Ваня Панайотова
20. Весела Йорданова
21. Miraclio
22. Млад и талантлив блогър
23. Науката и Разумът
24. Свободно Творчество
25. България е на хората - т.е. наша
26. Класация за блогове