Прочетен: 3558 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 10.02.2020 16:28
„Видях колко четимо и разбираемо става, когато участват ученици. Стимулирах всички да участват и се включиха 30 от 80 деца. От тези 30 - 15 бяха оригинални, другите пак бяха хубави и получиха децата отлични оценки за това, което са разбрали, но просто не бяха оригинални работите. Тези 15 оригинални работи ги включих в книгата“, обясни в предаването "Хоризонт до обед" д-р Лъчезар Томов, преподавател по математика, научен редактор и съставител на книгата.
"За мен това не е учебник, а изследователски труд, тъй като с моите ученици сме правили неща за първи път в България“, допълни той и даде примери с труд на Нютон, който е труден за четене и разбиране или пък статия за безполезните числа. Има и две есета от конкурса „Ролята на математиката в античната философия и култура“.
„Тоест тази книга се опитва да вплете в една мрежа история, философия, математика, физика, астрономия, седемте класически изкуства. Истинското класическо образование на древността да го възстанови в една книга“, каза преподавателят.
„Има пазар за това. В България не е правено никога такова нещо. Няма книга, правена с ученици. История на математиката мисля, че е издавал математик от Варна, но това са апокрифни издания.“
Опитваме се да създадем математическа култура, допълва преподавателят, според когото, за да има развитие на науката в една държава, трябва хората да желаят да се занимават с изследвания.
"Математиката за мен е един от класическите езици, който просто е забравен. Всъщност е по-лесен от латинския и гръцкия, тъй като няма никакви изключения. Тя е нещо като гръбнак на всички науки. Много философи, творци като Да Винчи казват, че има наука дотам, докъдето има математика, тоест начин, по който да изразиш закономерности“, коментира Лъчезар Томов.
При избора си да отиде да преподава в Класическата гимназия, Томов си давал сметка, че много от учениците там са решили да избягат от математиката. „И реших да не могат да избягат, да срещнат своя най-лош кошмар. Исках да отида при деца, които са по-свободолюбиви, по-творчески настроени, но и по-уплашени от този предмет и да експериментирам (аз съм изследовател, аз съм учен) - исках да видя какво мога да направя с тях. Там, където е трудно, но същевременно има голям потенциал да се случи нещо“, разказа Томов.
„Това са деца с много таланти – музика, пеене, рисуване, пеене, литература, четат много книги. За мен, да кажем, проблем с дисциплината е било, когато някой е отворил книга в моя час и чете по друго, която книга и аз бих искал да прочета“, изтъкна преподавателят.
Лъчезар Томов си има собствена дефиниция за знание. „Разликата между знание и информация е, че знанието е система, която произвежда нова информация. Един човек знае математика, когато може да си извежда сам закономерностите. Умение да се създава нещо ново – това означава да знаеш. Защото математиката не е свързана със запомняне.“
Математиката по гръцкия модел е къща – нямаш ли основите, след това тръгва все по-зле, припомня Томов. „И се получава раздалечаване на нивата между учениците, в зависимост от това как са тръгнали още в първи клас.“
https://bnr.bg/horizont/post/101226109
2. Десни Връзки
3. Мамутът, моят брат
4. Италиански език и култура
5. ДСБ Триадица
6. Мария Николова
7. Млада Надежда
8. Валентина Наумова
9. Любен
10. Иво Беров
11. Луций Корнелий Сула
12. Даниел Митов
13. Ян Чев
14. Петър Стойков - Longanlon
15. Цивилизован демократ
16. Юрий Александров - "мамка му"
17. Светослав Малинов
18. Лалю Метев
19. Ваня Панайотова
20. Весела Йорданова
21. Miraclio
22. Млад и талантлив блогър
23. Науката и Разумът
24. Свободно Творчество
25. България е на хората - т.е. наша
26. Класация за блогове