Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.01.2016 18:39 - Джон Майтън срещу Теодосий Теодосиев
Автор: raylight Категория: Технологии   
Прочетен: 5509 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 27.01.2016 09:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
             Джон Майтън и Теодосий Теодосиев са двама учители, представители на съвременното рицарство – благородници от най – чистия възможен вид на двадесет и първи век.  Двамата са се посветили безвъзмездно на мисията на образованието, което е единствената работеща социална помощ и главният двигател на развитието на цивилизацията. Първият е математик от Канада, вторият е физик от България, за наша греховна гордост. Двамата поотделно имат изключителни постижения в преподаването. Джон Майтън е създал методика за обучение по математика, която всъщност е първият метод на преподаване, който може да се нарече “система” от гледна точка на теория на системите. Неговото преподаване превръща гаусовата крива на “нормално разпределение” от познатата центрирана камбана, свидетелстваща за случаен процес, в нещо съвсем различно – показано на Фигура 1. Случайният сигнал на входа – знанията на децата преди 6-и клас се превръща в сигнал, който носи информация. Не просто всички деца стават отличници, стадартното отклонение драстично пада, което показва, че шумът е филтриран и ентропията е намалена. Това означава да “има ред”. Това преди него не е постигано, въпреки все по – сложните педагогически теории и не само това – годините обучение в училище всъщност са влошаавли характеристиките на гаусовата крива, увеличавайки разликите между децата не просто помежду им, но разлики с потенциала, който притежават. Не-системата почти не потиска отличниците, но влияе много по – силно на тези след тях, колкото по – далече е ученикът, толкова по – чувствителен е към това влияние и по – вредно му действува то. Причината за това е както психологическа, така и пробабилистична. Даването на задачи, които само някакъв процент от децата могат да решат увеличава вероятността при следващия урок пак само те да могат да ги решат по два механизма:

1)    Придобиването на знание от всеки урок зависи от знанието от предишния /всъщност от всички предишни, но може да се опрости, както е доказал акад. Марков от Русия/

2)    Неуспехът в една задача увеличава неувереността на детето, което намалява ентусиазма и фокуса при решаването на следващата задача.

 

 

image

Фигура 1. След една година по Jump Math. Почти всички деца са отличници, вместо повечето да са по средата, доказателство за действието на система.

  

С този механизъм успехът на много деца зависи от случайността, а не от тях или учителя при така преподадени задачи. Ако в началото едно дете има късмета да реши една задача, следващата става по – лесна за решаване, а ако не успее, следващата става по – трудна. Така след няколко години разликите между децата се увеличават, тъй като всички освен пълните отличници са подложени на един вид хазарт. Трябва да се подчертае, че “трудността” на задачата е относителна и не е задължително да е пряко свързана с познанието или природната интелигентност на детето, както си мислим. Текстовите задачи може да са по – трудни на дете с по – малко развити умения за интерпретиране на текст, а не с по – малки познания по математика, ако не са формулирани и написани много внимателно и еднозначно. Дори да са написани коректно, тогава деца, които нямат същото ниво на четене ще имат по – големи трудности без да са на по – ниско ниво по математика, т.е. тук се вкарват допълнителни променливи, които усложняват процеса и увеличават ентропията. Това особено важи за деца, които не учат на майчиния си език. Друг елемент, свързан с обема или видимата сложност на една задача е психологически – децата не притежават еднаква степен на увереност. По – малко уверените ще се затруднят повече, дори при еднакви познания. Размерът на задачите вкарва елемент на нелинейност в системата за обучение, т.нар. праг. Колкото по – висок е този праг, толкова по – неконтролируем става процесът и повече деца са ощетени от преподаването и не достигат своя потенциал. Джон Майтън е осъзнал това и е изградил системата си JumpMath на няколко основни принципа:

1)    Декомпозиция - основен принцип в неговата система JumpMath е разбиване на задачите на подзадачи, които всяко дете да може да реши. като с това се сваля прага до нулата. Ако всяко дете започне с успех решаването на задача, вероятността да реши следващата е по – голяма.

2)    Линейна периодизация – Джон Майтън не просто иска да увеличи вероятността за решаване на следваща задача при успешно решаване на текущата, той иска да я премахне като понятие. Иска процесът да няма стохастична компонента.  Това се осъществява с голям успех като не само задачите са разбити на подзадачи до подпрагово ниво, но се усложняват постепенно с толкова малко, че всяко дете със сигурност да може да реши следващата задача. Един начин това да стане е например при събиране постепенно да се увеличават числата в подобен по схема пример толкова плавно, че детето да не усети прехода.

3)    Контролирана сложност на преподаването – въвежда се само по една концепция, която се отработва, докато всички ученици не се справят добре с нея чрез решаване на задачи, след това се преминава на друга концепция /например събиране с отрицателни числа не се въвежда, преди събирането с положителни да е перфектно отработено от учениците/. Така се избягва усложняването на процеса, което води до загуба на управляемост и въвежда отново случайността и вероятността за успеха на учениците.

1)    Рекурсивност на обучението – ако дадена задача въпреки всичко остане трудна и някои деца не могат да се справят, учителят проследява назад знанията им до нивото, на което има прекъсване, неусвоен материал. В математиката знанието се натрупва, като всяко следващо парче зависи от предишните, поради което понякога може да се наложи да се върнеш с години назад и да поправиш незнание, което пречи на усвояване на текущия урок.

2)    Психологически аспекти на управление на риска – похвали за успешното справяне, не се набляга на разликите между децата, за да се предотврати автокорекцията, при която по – слабите стават още по – слаби, поради убеждението за непреодолими различия.

 

            Това е Джон Майтън – математик, писател, човек научил се добре в двете области късно, след множество проблеми, който после развива СИСТЕМА на обучение благодарение на уроците си с ученици с различни проблеми и ментални смущения. Той е пионер в областта на образованието като първият човек, превърнал случайното обучение в целенасочено преподаване. Неговата система е обогатена и с множество най – различни техники и малки детайли, които да помагат на учителите в трудната им задача да елиминират вариацията в обучението, затова и ръководствата за тях често са над шестстотин страници.

            А това е Теодосий Теодосиев – един от най – успешните производители на шампиони от олимпиади по физика и на надарени учени В СВЕТА. От 1978 година досега той има стотици медалисти и неслучайно печели наградата за “Мъж на годината”, награда, която само истински рицар трябва да спечели, рицар, какъвто е той. За съжаление неговата “Методика за формиране на силов интелект” не е достъпна на автора към момента на това изложение, поради което не може да се направи директен анализ на начина на преподаване, затова ще се базираме на негови интервюта, Това, това и това. Имайте предвид, че надеждността на изводите за него може да бъде поставена под съмнение и те дори могат да бъдат опровергани в бъдещето, поради ограничеността и косвеността на данните, с които разполагаме.

            Първото нещо, което прави впечатление у Теодосий Теодосиев е честността. Той не може да лъже. Ричард Файнман говори за честността в науката и колко важна е да не криеш нищо, но в образованието тази честност е дори по – важна. Да лъжеш родителите, че децата им знаят, за да ги накараш да се чувстват по – добре само увеличава вероятността те нищо да не могат да научат – както децата, така и родителите. Натискът за повишаването на оценките, вместо на знанието е най – лошото, което родител може да направи за своето дете. Нещо повече, общата инфлация на оценките и намаляването на стойността на шестицата, както посочва Теодосиев води до ерозия в доверието към дипломите и ощетява добрите, без това да носи полза на по – слабите отличници, тъй като всички оценки губят доверие.

            Друго, ключово нещо, което просто няма как да не го знае учител от калибъра на Теодосий Теодосиев е, че успехът е 98% труд и 2% талант. В неговите школи се влагат стотици часове труд, за да се изработят тези прекрасни шампиони, които славят България. Многото труд е друг начин да се елиминира “вероятността” за успех, защото “опитът” изглажда грешките. Именно това е представата за мъдростта – знание, трупано с години и изгладено от случайността благодарение на времето и опита. По – голямата извадка от данни има по – малко шум и по – ясно откроява закономерностите. По – голямото време, прекарано в практика изчиства всички случайности по пътя към успеха. Благодарение на неограничените способности на човешкия мозък пътят към големите знания не е линеен – може дълго време да се развивате с малка скорост, но ако останете прилежни, след това да се отключи рязко нарастване на знанията и уменията /шопската мъдрост: “Нема, нема, па току…”/.  Многото практика /също, както в системата на Джон Майтън/ елиминира случайността и води до нова интелигентност. Самият Теодосий разказва за свой ученик, който на първите състезания изкарвал 7 точки от 100 възможни, но с огромното си упорство и вътрешна мотивация стигнал до златен медал на международна олимпиада и сега е в Принстън. 

            Каква е разликата между Джон Майтън и Теодосий Теодосиев? И двамата постигат сериозни резултати и правят слаби ученици шампиони, и двамата наблягат на практиката и творчеството и знаят стойността на труда и постоянството.

            Разликата е, че докато Теодосий Теодосиев се базира на дългогодишния си преподавателски опит, Майтън освен на опита /той също има сериозен опит и то с най –трудните възможни ученици/ се базира и на проучвания в областта на когнитивните науки, които показват как учат децата, както и на познанието си по управление на риска. При него има силен психологически момент, благодарение на който успява да мотивира и най – отчаяния ученик. Системата му също е базирана на принципи, които залагат на контрол на мотивацията на учениците като необходима стъпка по премахване на вариацията. Доколкото може да се съди от интервютата на Теодосий Теодосиев, за него мотивацията на учениците е изцяло вътрешна и трябва да е силна, за да се справят със сериозните творчески предизвикателства, които той им предоставя. При него има (частичен) предварителен подбор, ако не по умения, то по степен на мотивация, дали взета от родителите или изцяло вътрешна, на която мотивация се осланя. Тъй като към момента нямаме точни данни,  не можем да заключим от съобщенията за недоволни родители от слабите оценки каква е формата на разпределението на учениците и как се променя с времето.  Самият той посочва, че е писал 43 шестици и само 4 двойки на всички паралелки от 12-и клас, което е подкрепа в полза на аргумента за системност на подхода му, макар и да не е пълна база от данни.

 Не знаем дали има много като цитирания пример с ученика от Бургас, претърпели драстично развитие или повечето с подобни начални резултати отпадат от извадката. Силно се надяваме, неговата “Методика за формиране на силов интелект” да бъде публикувана и върху нея да се направят няколко контролирани експеримента, които да ни покажат какъв е системният ефект. Добрите СИСТЕМИ на преподаване не са само за учениците, но и за всички преподаватели, ако искаме да овладеем случайността в това, което правим и да помогнем на всички ученици и студенти да реализират потенциала си.

            В заключение, както JumpMath, така и школата на Теодосий Теодосиев са не само средство да помогнем на децата ни да се изучат, но и пример за другите преподаватели, едната как да постигнем системност и да елиминираме случайността, другата – най – малкото как да произвеждаме шампиони и да ценим труда като главния фактор за успеха.

 

ГЛАСУВАЙ В СВЕЖО







Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: raylight
Категория: Технологии
Прочетен: 3234466
Постинги: 365
Коментари: 2485
Гласове: 11853
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031