Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.04.2013 14:09 - Каква е целта на образованието?
Автор: raylight Категория: Политика   
Прочетен: 5835 Коментари: 2 Гласове:
6

Последна промяна: 15.07.2019 19:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Каква е целта на образованието?

 

 

“Образованието е да получиш диплома”

Това е прагматичният подход, ще кажат някои. Това е неграмотният подход. Службашите търсят листчета хартия, които да отключат пътя им към удобните кабинети, в които да кютат до пенсия, а те са неграмотни. Нямат грамоти, а само дипломи. Самият Български език е подозрителен, защото международният термин е “илитерат”, някой, който не може да чете или не разбира това, което чете. Само в нашия език думата е “някой без грамота”, сиреч без листчето хартийка, което ти дава парчето от баницата.

“Образованието е да си специалист”

Специализираните видове изчезват първи. Да си специалист в нещо не гарантира, че ще оцелееш. Означава, че ще работиш в своята област, но не гарантира, че ще се оправиш в живота. Специализацията е просто нещо, не изисква решаването на общи, а на специфични проблеми, а те могат да се програмират твърдо като рефлекси, вместо да са продукт на съзнателен избор. Когато излезеш извън областта си, нямаш средствата, с които да се справиш, а не можеш да си специалист във всичко.

Какво е тогава образованието?

Средство за оцеляване. Оцеляват най – приспособените,  което означава най добре мислещите и тези, които имат критичното знание за средата, в която са и с която си взаимодействат. Целта на образованието не е в трупането на факти или в заучаването на рефлекси, достатъчни за решаване на конкретен набор от задачи, а в развиване на разбиране за света, в съзнателния подход при търсенето на решения за каквито и да било проблеми, в каквито и да е области. Образованият човек трябва да има критичен минимум от познания за света, за обществото, за взаимодействието между хората, трябва да може да разсъждава рационално по всяка една тема, да може да разпознава нелогичността навсякъде, да може да се учи на всякакви умения, доколкото капацитетът му позволява, да има собствено мнение, базирано на аргументи.

Как може да се постигне образование на такова ниво?

1)    Четене на книги. Много и най – различни книги, през целия живот на човека, изразяващи възможно най – богата палитра от идеи. Натрупаното разбиране от книгите е като база алгоритми, от която се изковават собствените идеи

2)    Учене как се учи – упражняване в рационално разсъждаване и дискусия, анализ на текст, на формули, на идеи. Учението е непрестанен процес по време на живота на човека.

3)    Изразяване на собствено мнение – анализът трябва да води до синтез, рационалното разсъждение трябва да води до теза, която да има аргументи в своя защита и да е продукт на собствено мислене. Натрупаното разбиране за света трябва да се изрази, за да се сблъска с различните перспективи на другите хора и да се структурира моделът в главата на ученика.

 

 

            Знанието се трупа чрез конфликт на информации.

Различните книги имат различни идеи, различни концепции, различни понятия, различни интерпретации на фактите и дори различни факти. Сблъсъкът на противоречивите информации е това, което стимулира разума към изграждане и всеки съзнателно разрешен конфликт повишава капацитета на човек да разсъждава самостоятелно, рационално и прецизно. Разумът прави съзнателен, аргументиран избор между алтернативи ден след ден, теория след теория. Образованите хора са разумни същества. Разумните същества не повтарят чутото, без да го подложат на проверка, не повишават кръвното, когато някой не е съгласен с тях, когато им поискат аргументи ги дават, а когато аргументите срещу техните тези са очевидно непреодолими от техните аргументи, те оттеглят тезите си, докато съберат повече доводи в полза на своите идеи.

 

            Знанието е съзнание

Да знаеш нещо, означава да си го осъзнал. Осъзнаването е процес на разбиране в дълбочина на информацията, намиране на нейното правилно място в модела, който съзнанието е изградило и създаване на нова информация от това, къде е нейното място. Всяко знание има своите следствия, осъзнатата информация води до натрупване на нова информация. Ако научаването на нещо отвън не води до самостоятелното научаване на нещо ново, наученото не е осъзнато и е изолиран факт, а не знание.

            Знанието е повече от разбиране

            Да разбираш даден факт е само част от това да знаеш – знанието включва и разбирането за мястото на факта в системата и последствията от това.

            Учението е непрекъснат процес

Човек е жив, докато се учи. Прекъсването на ученето води до загуба на наученото. Втвърдяването на възгледите с възрастта означава само това – загубени са уменията за учене и оттам известните факти вече не представляват знание, защото е изгубено умението за тяхното напасване в системата. Сблъсъкът с нови факти, който не води до промяна в знанието е точно това – ново напасване не може да се направи. Веднъж записана в паметта, една система от факти престава да е знание, защото престава да е жива – да се променя, да се развива, да се напасва спрямо новите факти, да генерира сама факти. Знанието се превръща в информация и губи силата си.

           

            Изводи: Наизустяването на факти, повторението на чужди твърдения, нежеланието за четене, за учене, неспособността да се решават задачи извън ограничен набор от заучени подходи, липсата на защитимо собствено мнение и на факти, генерирани от собствения ум, всичко това са белези на необразован човек. Да си квалифициран не означава да си образован, също както четенето на книги само по себе си не е достатъчно свидетелство за образование. Образованието е средство за оцеляване, а в момента България не се движи в посока, която да го гарантира. Това означава, че необразованите хора в нея са или мнозинство, или са тези, които решават, което е в противоречие с идеята, че са малцинство, тъй като образованите не биха пуснали необразованите да управляват, следователно необразованите са мнозинство. Ако искате да оцелеете, образовайте се и образовайте всички, които можете. Ако сте образовани, продължавайте с образованието цял живот.

 

 ГЛАСУВАЙ В СВЕЖО

 




Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. monarchism - Наскоро ми попадна една книга за ...
04.04.2013 11:06
Наскоро ми попадна една книга за влиянието на телевизията върху мозъка от един румънски богослов и биофизик. Събрал е на едно място американски изследвания още от 70-те години, които показват чисто физиологичното влияние на телевизията (в частност и на компютърните игри) върху закърняването на човешкия мозък. Преди две седмици присъствах на семинар, воден от българин част от екипа на Skype, занимаващ се с 3D и с бионеврология (ако не се лъжа), който потвърди тази теза. Множество други учени също смятат, че телевизията развива Синдрома на дефицит на вниманието (и хиперактивност).

Та, ако всичко това е вярно, стигаме до една сериозната ситуация, в която имаме налице силна патология на мозъка, съпроводена с генетична обремененост, а аз бих добавил и душевно "осакатяване", на голяма част от българския народ следствие на 45 г. унищожителен съветски комунизъм, масово навлизане на телевизията след 89 г. и на компютърните игри след 2000 г.

Образованието ще продължава съ занижаването на критериите за да може да влезе в тон с "мозъчната дейност" на учащите, докато в един момент ще престане да бъде образование. Този момент явно е дошъл, имайки предвид нивото на голяма част от студентите в днешно време. Интелектуалният потенциал на нацията се топи драстично, не само заради емиграцията.
цитирай
2. анонимен - "Образованието" и образованието са различни неща.
15.04.2013 08:43
Преди комунистическия преврат българското образование е било на много високо равнище. И не само това - много рано е ставало ясно кой става за образован и кой не. Оставали са си на село и по родните месат, а не са отивали сите да са изучат, да земат тапия и да скръстат ръце на некое бюро, както през комунизма. Защото идиотът с тапия за нищо не става, освен за комунист и тарикат.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: raylight
Категория: Технологии
Прочетен: 3234991
Постинги: 365
Коментари: 2485
Гласове: 11853
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031