Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.12.2008 20:51 - Логически заблуди - X - Non Sequitur
Автор: raylight Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5605 Коментари: 7 Гласове:
1

Последна промяна: 15.12.2008 18:00


 

X.                  Non - Sequitur.

 

Деф. Заблуда при използване на невалидни аргументи, т.е. изводът не следва от аргументите.

 

1.    Следствието потвърждава предпоставката .

 

Деф.  Формално: Ако A (е вярно) то B (е вярно). B (е вярно), следователно (и) А (е вярно).

Примери:

а) Ако съм в София, съм и в България. Ако съм в България, то съм и в София

Заб. „Обратното в общия случай е невярно”. Очевидно е възможно да съм в България, без да съм в София, тъй като двете множества – софиянци и българи не са еднозначно съвпадащи (първото е подмножество на второто).

б) Ако планът против глобалното затопляне заработи, ще има спад в температурите. Тъй като има спад в температурите, то планът е приведен в действие.

Заб. Зима е.

в) Ако престъпността намалее, статистиките на МВР ще покажат спад на регистрираните престъпления. Тъй като статистиките показват такъв спад на регистрираните престъпления, то престъпността е намаляла.

Заб. МВР може просто да спре да регистрира престъпленията, като си затвори очите, това обаче няма да ги накара да изчезнат (най – малкото за всички, освен за МВР).

 

2.    Отрицанието на предпоставката отрича следствието .

 

Деф.  Формално: Ако A (е вярно) то B (е вярно). A Не е вярно, следователно (и) B не е вярно.

Примери:

а) Ако съм в София, съм и в България. Не съм в София, следователно не съм в България.

Заб. Същото обяснение като а) на 38 – няма припокриване между София и България. София НЕ е България, София Е ЧАСТ ОТ България.

б) Пушачите умират млади. Следователно НЕпушачите НЕ умират млади.

Заб. Да си пушач помага да умреш млад, но не е задължително условие.

в) Костов е злодей, следователно Станишев (който не е Костов) е добряк (обратното на злодей). Твърдението може да се обобщи и за Живота, Вселената и Всичко Останало (всички, които не са Костов).

Заб. Дори Костов да е злодей, който не е Костов не е автоматически добряк, тъй като не само Костов е злодей (ако е злодей).

 

3.    Несъстоятелност на аргументите (взаимно отричащи се) .

 

Деф.  Формално: Ако A (е вярно) и B (е вярно) то C (е вярно).  Всъщност A = НЕ B (A е обратното на B )и тъй като не могат и двете едновременно да бъдат верни, то и изводът не може да бъде верен. Съществуват и други варианти на несъстоятелност, най  - общото правило за класификация е, че всички аргументи не могат едновременно да бъдат валидни (несъвместими).

Примери:

а) Пешо е по – трезвен от Гошо, Гошо е по – трезвен от Иван, а Иван е по – трезвен Пешо.

Заб. Според тази група от твърдения, Иван се оказва по – трезвен от себе си ( несъвместимост).

б) Ако един човек е честен, но лъже понякога, той е добър по природа.

Заб. Да оставим извода настрана, човек не може да е честен и да лъже понякога, може само да е „честен понякога” (отричащи се твърдения).

в) Върколаците се превръщат във вълци на пълнолуние и обратно в хора на слънце, следователно са хора през деня и вълци през нощта.

Заб. Пълнолуние има и през деня.

 




Гласувай:
1



1. анонимен - Добре
14.12.2008 21:13
Светът определено се нуждае от повече логика :-)
цитирай
2. raylight - Благодаря ти :)
14.12.2008 21:25
Разумът трябва да е висша ценност и според мен
цитирай
3. анонимен - :)
15.12.2008 00:34
Според мен пък, Духът трябва да е висша ценност, а разумът трябва да е подчинен на духа :)
цитирай
4. raylight - Разумът не може да е ничий слуга
15.12.2008 20:45
Разумът е брат на духа :)
цитирай
5. анонимен - Ivanov
17.12.2008 20:38
А тоя брат как порка ... :)
цитирай
6. raylight - Разумът
17.12.2008 22:25
е умерен във всичко, духът е този, който се опиянява :D
цитирай
7. анонимен - ясно
13.03.2009 23:49
Ясно ! София-за софиянци !!!

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: raylight
Категория: Технологии
Прочетен: 3234310
Постинги: 365
Коментари: 2485
Гласове: 11853
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031